onsdag 17 november 2010

Narrgnistor....

Under filmen ikväll såg jag mitt liv passera revy. Varje sång blev ett knivskarpt minne av första gången jag hörde den. Hans sånger visade mig satirens möjligheter och att ska man sparka så ska man sparka uppåt.
Hans sånger lärde mig att hata orättvisor.
Hans kärlekssånger gödde mina barnsliga drömmar om romantik långt innan jag fick uppleva något liknande för egen del.
De gav mig trådar bakåt och ett intresse för litteratur och poesi ända tillbaks till antiken grekland och Rom såväl som till medeltidens belgiska skogar och franska chansoner.
Jag vet att han inte levde som han lärde om nu hans mening var att lära något..han lärde mig kanske något om mänskliga tillkortakommanden och att man inte ska döma hur som helst.
Hans påverkan både på ont och gott i mitt liv är större än vad jag tidigare föreställt mig.
Och han vet inte ens om det...eller?
Inte illa pinkat av en som ibland beskrev sig som en narr!!


Ha det/Vinön

12 kommentarer:

  1. Gissar på Cornelius, var det rätt?

    SvaraRadera
  2. Fint skrivet det berörde mig
    Självklart ska jag se filmen

    SvaraRadera
  3. Hej K....Jag tänker så här när jag läser vad du skrivit...Oj, vilken förmåga Cornelius hade o har att beröra....Du skriver så fint om hur han har berört o påverkat dig...Själv var jag inte så imponerad av honom när jag var riktigt ung...men åren går o idag påverkar o berör han oxå mig för den musiker o människa han var...Kram från en Singla:)))

    SvaraRadera
  4. Hej på er alla CorneliUs är bara nästan rätt!!!

    SvaraRadera
  5. Om Cornelius bara är nästan rätt, vad är då helt rätt?

    SvaraRadera
  6. Hej igen, naturligtvis borde även jag ha gissat på Cornelius. Men allt stämmer ju även in på Vysotskij. Dom var nog samma andas barn, bara i olika samhällssystem (därav de olika texterna i deras sånger). Men båda "brände sitt ljus i båda änderna" och lämnade oss för tidigt.

    SvaraRadera
  7. Tord...vi ska ta bort U:et ... så blir det alldeles rätt...Kram/Singla..Cornelis

    SvaraRadera
  8. Tack Singla. Ibland så blir man blind o ser inte det som finns mitt framför näsan. Har ju *-ius inprogrammerat som ändelse sedan barnsben. *S*

    SvaraRadera
  9. Ja Tord..så är det nog för de flesta av oss...att vi har -ius inprogrammerat..men du löste ändå vem det var...det fanns de som inte gjorde det:)))kram

    SvaraRadera
  10. Singla, jag syftade på mitt efternamn som slutar på -ius. *S*

    SvaraRadera
  11. Skrattar Tord...tänk vad jag kan missförstå:)))Ha en bra helg...Singla

    SvaraRadera
  12. Hej K..jag testar en sak/Singla

    SvaraRadera