torsdag 7 januari 2010

Att vara en optimist och att aldrig förlora hoppet...


Idag är det ... jag Singla..som skriver på...Vinöns blogg...
Som ung o nyutbildad konfronterades jag med många svåra frågeställningar...tankar o känslor....o ibland kunde det handla om....liv o död....o det kunde vara ganska skrämmande....Vad skulle jag säga?...Vad borde jag göra?....tänkte jag då....för att människor skulle se optimistiskt på sina liv o inte förlora hoppet....
Sedan flera år tillbaka har jag själv en blodsjukdom...Allvarlig..Ja...men behandlingsbar...
Personligen är jag en optimist o skulle nog kanske aldrig riktigt tappa bort hoppet om livet..



Under sensommaren o tidiga hösten -09...började jag att bli ganska trött...Jag förstod att allting inte riktigt var som de skulle...så en dag i höstas pratade jag med min läkare om det...Han sa att vi tar lite prover på dig o gör oxå ett ryggmärgsprov....Sagt o gjort...

En tid senare ringde han mig...o bad mig komma upp på hans mottagning...

Han tittade allvarligt på mig ... o så sa han .... att proverna visar att du har MS....
En kort stund kändes det som att vara instängd i en hiss...som störtade mot en avgrund....men bara en kort stund.....Jag är en optimist...men inte en optimist som alltid har ett leende på läpparna....o heller ingen romantiker som enbart ser livet i ett rosa skimmer...Jag är lösningsinriktad o flexibel....Precis som andra som upplever eller upplevt motgångar såg jag det som ett bakslag...just då.....

Jag får bromsmediciner idag och har fått sluta med en del aktiviteter som betytt mycket för mig...men jag kommer att ersätta mina förlorade aktiviteter med nya meningsfulla sådana...umgås mer med nära o kära o vänner..någonting jag gör nu mer än förut är att lyssna på musik....

Mitt liv går vidare det blir inte riktigt som förut ... men det blir bra ändå....fortfarande tillsammans med Vinön.......

Kram Singla

7 kommentarer:

  1. Inger...känner mig väldigt ledsen för din skull...samtidigt vet jag ju, att är det någon som klarar av, att göra livet bra ändå...så är det Du...
    Är så glad över, att Du finns som en kär vän, i mitt liv:-)
    Varmaste kramen från mig till dig/A

    SvaraRadera
  2. Kan bara inse att bara ord inte räcker till ibland. För vad jag än skriver, säger eller tänker - så verkar det fjuttigt, tomt eller ofullständigt.
    Därför skriver jag inget om de självklara ledsna känslorna som kramar mitt hjärta när jag läser dina rader, utan i stället om de små positiva glada små fragment jag hittar mitt i denna olyckliga situation.

    Jag är glad över att du har vänner som finns nära dig och som du kan prata med.
    Jag är glad över att du har din speciella vän - Vinön.
    Jag är glad över att du skriver om din situation så vi andra perifiella bekantskaper inte behöver undra längre.
    Men framför allt så är jag glad över att du ser optimistiskt på din situation, för trots allt så finns det säkert både mycket och roliga saker du kan göra, trots din sjukdom.
    Kram från en vedeldande frusen Gubbfan

    P.S: Tycker det verkar som en aldeles utmärkt ide att du skiver i denna hans (Vinöns) blogg. *Hoppas på mera inlägg från dig här*

    SvaraRadera
  3. Hej Inger,
    tänker på dig och tackar för det ljus du sprider med ditt möjlighetstänk och kreativa levande.
    Hoppas att vi ses snart igen.
    Varma kramar till er båda
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Hej A....Vänner blev vi...Vänner är vi....o kära Vänner kommer vi att förbli:)..o varmaste kramen får du oxå från mig/Inger

    SvaraRadera
  5. Hej Tord..tack för dina fina ord...av värme..o omtanke...jag uppskattar dem mycket...jag ska fortsätta skriva på Vinön`s blogg då o då..lovar..Någon gång när jag är i GBG..kan vi kanske ta en fika...o ses IRL igen..Kram med värme:)/Inger

    SvaraRadera
  6. Hej o jättetack Lotta...blir glad att höra ifrån dig...o tack för skratten vi fick tillsammans under våra timmar i Malmö i höstas:)...att ses igen det måste vi verkligen..det ser jag fram emot....Vinön hälsar till dig....En varm kram till dig/Inger

    SvaraRadera
  7. Javisst, varför inte Inger.

    SvaraRadera