torsdag 14 januari 2010

Mankell

Såg just en intervju med Henning Mankell gjord i Maputo. Han sa bland annat att vi europeer, utan att egentligen vilja det, ändå betraktar vita människors liv som mer värda än andra folkgruppers.
Han ställde frågan om vi hade haft så många förstasidor om tsunamikatastrofen om det inte hade varit så många svenskar där.....

Mankell kunde ju inte veta att intervjun skulle sändas dagen efter jordbävningskatastrofen i Haiti.....

Jag minns att tsunamikatastrofen var det enda samtalsämnet på jobbet i veckor.......kan bara konstatera att ingen på jobbet pratar om Tahiti utom när jag har tagit upp det......men Tahiti är ju heller inget stort turistmål för svenskar heller. Återstår att se hur många förstasidor det blir nu.

Jag lägger ingen värdering i detta. Konstaterar bara utifrån min horisont här nära nordpolen....

Ha det Vinön.

6 kommentarer:

  1. Hej Vinön...kanske är det en helt mänsklig företeelse, att vi människor blir mer berörda över det som kommer "nära oss själva"?
    Även min erfarenhet är, att tsunamin var något som verkligen var en katastrof men det beror på att jag själv var på väg dit just då och fick boka om biljetten...men jag hade också vänner som befann sig där och som aldrig kom hem igen.
    Det som händer i Haiti just nu, är inte mindre förskräckligt...bara lite "längre ifrån"...men det gör mig dock lika illa berörd...
    Ha det gott/A

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att vi berörs av det som ligger närmast och det är naturligt...fick bara en tankeställare av Mankell igår..ha det/K

    SvaraRadera
  3. Såg reprisen idag, visserligen bara sista halvan och av misstag eftersom det gick när jag knäppte på burken. Men han sa så mycket vettigt att man bara inte kunde sluta titta.
    Det var inte bara det om tsunamin som hade sina poänger.

    SvaraRadera
  4. Hej K...visst är det naturligt att vi berörs av det som ligger närmast oss...men det betyder inte att vi inte bryr oss ...eller hur?..Själv har jag ikväll bidragit med det lilla...o skickat ett sms...till stöd för Haitis folk...Jag tycker förstås oxå att Mankell är en klok man...Kram I

    SvaraRadera
  5. Jo Tord det var en intressant intervju...hoppas han inte får rätt men tyvärr kan jag konstatera att i aftonbladets nätupplaga har allt återgått till ordningen idag...huvudnyheten är att nån sprungit naken över stranden i Robinson. Konstigt ingen verkar ju ens titta på programmet. Haiti har fått flytta rätt långt ner på sidan...Ha det/K

    SvaraRadera
  6. Och du är en klok kvinna Inger...om jag får jag numret av dig så ska jag göra detsamma...P&K/Vinön

    SvaraRadera