söndag 1 november 2009

Mygg och kameler...


Idag är det SM-final i fotboll här i stan mellan IFK Göteborg och AIK.....spårvagnstrafiken är avstängd.....trafikleden förbi Ullevi likaså....i 6 timmar....hundratals poliser ifrån hela landet är hitkommenderade.....kravallstaket lånade från Tyskland hitkörda med långtradare...... Hammarbyfansen slog sönder extratåget från Stockholm....vips så fixades det fram ett nytt.....Huvudstaden versus Framsidan.


Jag har alltid gillat fotboll eftersom det är den intelligenta sporten......men jag har alltid känt mig som en alien när jag går på matcher bland neandertalpubliken som kan en enda bokstav av 28 möjliga....ÖÖÖÖÖÖöööööö......


I Sverige debatterar vi huruvida några hundra kvinnor som bär niqab är ett hot mot den svenska kulturen.......


Jag hör folk som säger att det ökade våldet beror på att vi tar emot för många invandrare.....men jag ser inte många blattar bland fotbollshulliganerna.......men det är klart det

är ju svensk kultur det här... eller?


Filosoferar Vinön

3 kommentarer:

  1. En klart tänkvärd fundering du tar upp...så lätt det är, att utse andra till syndabockar, istället för att sopa rent framför de egna dörrarna...och kostnaderna för dessa extra insatser som krävs...de vill jag inte ens tänka på...
    Ha en fortsatt fin söndag/Z

    SvaraRadera
  2. Hejj-jja Blåå-åvitt!
    Hur mycket man än gillar forboll och hur gärna jag än skulle vilja se på matchen, så gör jag det inte. Huliganerna och deras likar som befinner sig nära den gränsen har tagit bort all den glädjen. Det sägs att i England så har dessa huliganer minskat i en stor omfattning, vilket är bara bra.
    Men hur gjorde dom och hur gick det till att få bort dessa idioter som förstör så mycket?
    En gång i tiden pratade man om *fotbollskultur*. Ett ord som idag man knappast kan andvända utan att få en volmeringskänsla.
    Vadå svensk kultur att förstöra? I grund och botten så är det väl brännvinet som är den mest svenska kulturen, att finna.
    Att man sedan målade nakna dalkullor eller en halflummig bok mellan suparna, är en sak. Tror nog vi skall vara glada för de influenser som kommer hit och sätter det här landet på världskartan. För vad vore vi idag utan tex vallonerna och alla andra som imigrerade och lärde 'di dumme svenskarne* ett o annat.

    SvaraRadera
  3. Hej K......nu höll ju inte jag på Blåvitt..utan på AIK:)....o AIK vann ju förstås;)..men jag håller med dig i det du skriver...bra va????....Kram Inger

    SvaraRadera