söndag 21 februari 2010

Nostalgi för tusan,,


Här är det inger som sladdar fram på trottoaren på Nygatan. En av mina favoritgator i stan eftersom jag bodde i närheten under flera år och inte minst för att Rockmagasinet låg på den här gatan. Ett ställe som som födde många bra band..inte minst Lolita Pop. De gamla 80-talsgiganterna inom svensk Indie..:). Håller än att lyssna på. Sen var det ju spelstället nummer ett för svenska band i stan på den tiden....På nygatan låg också från sjuttiotalet och frammåt en vegetarisk restaurang/pub som hette Gröda som föda..som ständigt var en nagel i ögat på diverse tillståndsmyndigheter. Kocken kallades Janne Morot eftersom det var det han levde på förutom ansenliga mängder Marihuana som krävdes för att komplettera den vegetariska dieten..men så var han oftast lite blek om nosen.

Inget av de där ställena finns förstås kvar idag men spelade en stor i mitt liv då...fast nu är det 26 år sedan jag flyttade från Örebro och livet ser annorlunda ut på gott och ont.

V

2 kommentarer:

  1. Hej K....halt o kallt var det...men oxå underbara dagar o nätter;)....P&K I

    SvaraRadera
  2. Jag jobbade på Gröda som Föda 1975/1976. Hoppas ni andra som jobbade där de månaderna mår bra. Jag minns Smalle, Holger, Malena, Annika, Jörgen, Stefan, Bosse, Jon, Elsie. Ta gärna kontakt staffan.uhlen@telia.com

    SvaraRadera