tisdag 9 mars 2010

Internationella Kvinnodagen

Igår var det den 8 mars den internationella kvinnodagen.....

En gång för länge sedan var jag verksam inom grupp 8....när grupp 8 bildades så fick den sitt namn just från "Den internationella kvinnodagen den 8 mars"....
Jag var en av de kvinnor som "höjde min röst för att höras"....o det gjorde jag ofta o mycket på den tiden...
Jag är fortfarande en feminist..inte bara den 8 mars..utan oxå de övriga 364 dagarna
på året....

Kvinnoförtrycket går som en röd tråd genom historien..o det finns fortfarande en hel del kvar att göra innan kvinnor o män blir jämlika

Jag tror inte på att det är så att kvinnor är goda o män är onda.....

Idag tror jag på kommunikation, kommunikation o åter kommunikation mellan kvinnor o män....o att vi tillsammans ska o kan kämpa för jämlikhet...

Den kvinna som fick mig att höja min röst var min pappas farmor Emma...

När jag var 16 år o gick i skolan inne i Sthlm...o hoppade av tåget på em...gick jag nästan alltid in en stund till farmor Emma...
Där började hon att berätta sin historia för nyfikna mig....

För ganska precis 100 år sedan var hon 25 år...då blev hon änka ... ensamstående med 3 små barn...o hennes berättelse startade känslan hos mig att kämpa för jämlikhet mellan kvinnor o män....

Jag var 25 år när min farmor Emma dog...o jag vet att hon var mycket stolt över mig...hade hon levt idag hade hon tagit min hand o lagt mellan sina händer o gett mig sitt fantastiska leende o sagt..."Ni har kämpat bra men det är lång kvar"...

Och så är det.....

Vi har fortfarande inte lika lön för lika arbete..något som borde vara självklart...

Över hela världen finns det fortfarande kvinnor som inte har rätt till sin egen kropp eller sin egen sexsualitet...

Just därför är det så viktigt att den 8 mars den Internationella kvinnodag finns....

Singla

4 kommentarer:

  1. Du skriver en väldigt viktig sak...att kampen för jämlikhet, ska föras av män och kvinnor tillsammans...tyvärr, kan man ibland ta del av hur vissa kvinnor, i sin egen bitterhet, signalerar att kampen ska föras MOT männen...då känns det väldigt fel för mig...
    Stor Kram/A

    SvaraRadera
  2. Vet du A....Min absoluta uppfattning är att vi kvinnor inte har blivit födda för att...förlöjliga eller krossa männnen...kampen skall naturligtvis inte föras mot männen...det skulle oxå kännas väldigt fel för mig...så alltså...tillsammans:)....En stor kram tillbaka/I

    SvaraRadera
  3. Vore mycket intressant att få höra farmor Emmas historier. Hoppas att du en dag orkar skriva ner det du minns av hennes berättelse.
    Vad det gäller kvinnokampen så har jag nog allför ofta råkat ut för kvinnor som trevliga och hjälplösa när de behöver teknisk eller praktisk hjälp för att i ögonblicket därefter behandla en som skit bara för att man är man.
    Sköt om er och tänk på att våren är på G!
    Ha D Gött!

    SvaraRadera
  4. Jag lovar Tord att jag ska berätta historien om farmor Emma..vid något tillfälle...Verkar som du träffat fel kvinnor:)...o du Tord jag tror inte att du är en skit...jag är övertygad om att du är en bra man....Sköt om dig själv o ha det gott...Inger

    SvaraRadera