söndag 28 mars 2010

Ja ja men jag gillar att gnälla ibland...det håller en vaken och alert..


Idag, när jag körde hem från Stockholm bestämde jag mig för att strikt följa hastighetsbegränsningen. Så jag körde med farthållaren på hela tiden.
Detta beslut föranledes av att förra gången jag körde till Stockholm fick fortkörningsböter. 2400 kr och 18 km över tillåten hastighet....fan vad det svider..men så klart mitt eget fel.

Iallafall så gjorde jag en liten undersökning...När man håller hastigheten så betyder det ju att andra bilar kommer ifatt en när man ligger i omkörningsfilen på väg förbi tex en långtradare.
Då uppenbarar sig plötsligt den sorten som istället för att sakta in börjar blinka hysteriskt med helljuset när de ligger 1 meter bakom. Som om jag bara kan försvinna...då jag vägrar öka farten av ovannämnda skäl så hände det att jag fick fingret en stund senare när de väl kom om...
De bilar som blinkade och/eller gav fingret var uteslutande av märkena AUDI eller BMW
Min fråga blir då:
Genomgår man nån sorts personlighetsförändring när man sätter sig i en bil av dessa märken?
Eller, är det så att det är de odrägligaste och egotrippade typerna som köper dessa bilar?
Den tredje funderingen är att det är konstigt att det överhuvudtaget körs omkring bilar av dessa märken. Då förarna borde blivit av med körkorten för länge sedan. Man blir ju av med lappen om man kör mer än 30 km för fort...Ja detta med tanke på vad som hände mig när jag körde 18 km för fort!!!

Ha det/Vinön

6 kommentarer:

  1. Alla hastighetsmätere visar några % för lite. Allt enligt något statligt direktiv. Så om du håller ca 115 km/timmen på en 110 väg så skall du inte bli bötfäld.
    Allt enligt min granne som arbetar med sådant.
    Mao - blir man stoppad av en vanlig polisbil som hävdar att man kör för fort så skall man kolla om den mätaren blivit kalibrerad (vilket den normale polismannen vanligtvis inte har en aning om) *S*
    Självklar så får alla BMW och Audi ägare en egenrätt att använda fingret, kommer på något sätt naturligt med bilnycklarna. Ungeför lika naturligt som det är för de flesta bilförare, oavsett bilmärke, att gnälla över husvagnar.

    SvaraRadera
  2. Hej Tord, han som stoppade mig sa att de drar av 3 km/h även om man kör på motorväg. Ingen pardon där inte.
    Jag älskar husvagnar särskilt älskar jag att inte ha en själv..:)
    Ha det/Vinön

    SvaraRadera
  3. Vilka trista pengar det är att bli bötfäld, även om man vet att man själv orsakat det...
    Har själv åkt dit för fortkörning och fick dryga böter OCH en körkortsvarning...den varningen gällde i två år och har precis löpt ut...
    Det tänker jag inte riskera att vara med om igen...förhoppningsvis:-)
    Här står regnet som spön i backen...hoppas ni har det bättre i Göteborg/A

    SvaraRadera
  4. Hej K....nu har ju jag en son som har en Audi...om han pekar finger eller inte det vet faktiskt inte jag:)...men för mig själv är det mer en regel än ett undantag att köra för fort...men 2400kr får mig att tänka till...så fortsättningsvis ska jag försöka köra lagligt..o parkera rätt oxå:) P&K/I

    SvaraRadera
  5. Hej Z..de sa till mig att ta det lugnt i tv år också...men det var faktiskt första gången jag har fått fortkörningsböter..efter alla dessa år.
    K

    SvaraRadera
  6. Inger klart att sonen sköter sig när mamma är med!
    Puss o mer/Vinön

    SvaraRadera