lördag 13 mars 2010

Kultur är kul

Att förklara vad man gillar och varför är inte alltid så lätt. Jag har alltid gillat det personliga tilltalet...på gott och ont..någon skriver om något som berör djupt på alla plan i det egna livet...eller nåt som berört djupt utanför...sökandet respekterar jag. Det behöver inte alltid vara livsavgörande det kan handla om i stort sett vad som helst... en rolig grej men utan det personliga tilltalet blir det platt intet...

Med risk för att bli kallad kultursnobb måste jag säga att melodifestivalen handlar om allt utom detta....skriv en låt som europa gillar, så att vi kan vinna eller komma tvåa eller nåt...spekulera i vad dom kan tänkas gilla....vi har tre minuter på oss..och i år var det tydligen extra viktigt så att vi slipper skämmas som nation....och bli betraktade som europas utbölingar. Som om Alexander Ryback och norge plötslig är inböling...som om någon egentligen bryr sig....

Att skämmas lite är kanske inte en oäven känsla med tanke på alternativet..

Bert Karlsson är expertvittnet i ämnet ingen bryr sig om...han vet vad som går hem....han äger dessutom hälften av låtarna i år.....men är det någon någonsin som har hört honom berätta om en sång som har tagit sig hela vägen till hans hjärta...

Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp../Krunegård

Om vad skola vi bry oss???....

Kvällens bästa låt enligt min mening förstås: Neil Young...Cowgilrl in the sand...gitarrsolot är halsbrytande och utan tillstymmelse till fjäsk...det är som ett sandpapper baklänges...för dom som kan föreställa sig nåt sådant....:)

Alla får förstås ha sin egen tanke kring spörsmålet....under rådande yttrandefrihetsförhållanden har jag bestämt mig för att det är säkrast att inte hävda något alls..bara min mening..

Gör gärna yttrandefriheten till dygd...men var försiktiga med Lars Vilks...han ÄR ingen hjälte...


Hej svejs....Vinön

2 kommentarer:

  1. Hej K....Du har skrivit en jättebra blogg..tycker jag....men jag skrattar o håller med om att du kan vara en riktig "kultursnobb"...:)
    Själv är jag rätt nöjd med att leva med att finkulturen o fulkulturen går hand i hand..
    Lars Vilks..är naturligtvis inte någon hjälte....men i en demokrati är väl det högsta värdet individens frihet ... eller hur???

    P&K I

    SvaraRadera
  2. Jag älskar ju science fictionfilmer och det är ju många som tycker det är fulkultur...det är väl trevlig med såna som går hand i hand...du och jag till exempel...Ytrandefrihet gäller alla faktiskt de som tycker den ska inskränkas också..det är ju paradoxen. P&K/vinön

    SvaraRadera