lördag 10 april 2010

Nittonhundrasjuttiosex


1976 fyllde jag 20 år på hösten. Samma år läste jag Kerstin Thorvalls bok "Det mest förbjudna" som just kommit ut. Det var en kittlande upplevels om en mogen kvinnas sexliv och vurm för yngre män och jag minns en väldigt märklig moralisk debatt om framför allt medelålders kvinnors sexliv...Jag vet inte om begreppet bekännelselitteratur startades av hennes bok men det var väl i den vevan begreppet började användas.
jag minns den som en väldigt uppfriskande bok i det trångsynta landet Sverige skriven av en kvinna som var i samma ålder som min mor. Jag kunde förstås aldrig tänka mig henne i sådana situationer som bokens huvudperson....Det fanns inte i min föreställningsvärld.

Idag avled Kerstin Thorvall, 84 år gammal.

Ha det/Vinön

3 kommentarer:

  1. Hej K...Ja. Kerstin Thorvall...en underbar författare..o säkert en otrolig kvinna på många sätt...en kvinnlig författare som vågade berätta sin historia...i vårt land Lagom...saknad förstås...men jag hoppas att hon har roligt .."på alla sätt":)..i sin himmel....P&K/I

    SvaraRadera
  2. Jag var inne på Majornas bibliotek idag och de hade ställt fram en speciell hylla med hennes böcker...jag blev lite sugen på att läsa mer av henne och kanske läsa om någon också.
    Det behövs såna som hon i Sverige..sådana som bara är lite för mycket som Marika Lagerkranz sa i TV igår..
    Fast hon kanske inte var för mycket egentligen...det kanske är många andra som är för lite...P&K/Vinön

    SvaraRadera
  3. En bok som jag gillar är Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig. utgiven år 2000.

    SvaraRadera