tisdag 13 april 2010

Skitprat...

Igår när jag såg på nyheterna berättades att regeringen stegvis tänker införa förbud mot att tömma fritidsbåtarnas toalettankar rätt ut i Östersjön...parallelt med detta tänker man sig samma förbud för färjor och kryssningsfartyg...Det är ju jättebra!!!!
man ska bygga upp ett nät av uppsamlingsställen i småbåtshamnarna..

Det var bara det att jag trodde att det förbjudits för längesen. Med tanke på hur många år debatten om Östersjöns övergödning och döda bottnar pågått...man har tydligen bara snackat och inte ens gjort en sån enkel sak...genant var ordet, både för nuvarande och tidigare regeringar.

Man ska inte ta nåt för givet tycker Vinön

4 kommentarer:

  1. Precis som du skriver...det trodde jag också var förbjudet, sedan länge...
    Man upphör aldrig att förvåna sig men...ha det gott iallafall/A

    SvaraRadera
  2. Hej A...det visste jag ... att det inte var förbjudet...på grund av min båtburna släkt o oxå från båtburna vänner .... men här håller jag med du:)....att förbjudas ska det...P&K/I

    SvaraRadera
  3. Förstås ska det vara ..Hej K...inte A ...så kan det gå när man läser andras kommentare..samtidigt som man skriver en....P&K/I

    SvaraRadera
  4. Tyvärr är det nog så, att det vi tog för självklart inte är det. Men det är nog betydligt mer och annat som vi anser vara självklart, som inte är det.
    Som tex har det sedan massa många år varit förbjudet att dumpa olja i havet, tömma spygatter mm. MEN när jag gjorde lumpen så hade försvarsmakten undantag. I stället så tillsattes ett medel som gjorde att oljan sjönk till botten och det dröjde ca 2 år innan det flöt upp till ytan igen. Mao så förorenade man förutom ytvattnet dessutom botten. Med tanke på hur många fartyg som militären har så blir det åtskilliga liter per år.
    Skulle inte förvåna mig ett dugg om *di grönklädda* har samma undantag än idag vad det gäller föroreningar.
    En annan sak som inte många känner till. Ett flygplan har en max startvikt och en max landningsvikt. Som regel så kan startvikten vara betydligt högre än landningsvikten. Skillnaden ligger i bränslet - för ju längre tid ett flygplan är i luften ju lägre blir dess vikt. I bland händer det att ett plan som nyss har startat får en indikation på att något är fel och behöver landa igen. Felet eller rättare sagt indikationen på felet behöver inte vara
    allvarligt eller kritiskt på något sätt. Nåväl, för att komma ner i landningsvikten så dumpar man bränsle, rakt ut, oftast över hav eller stor sjö.
    Inte för att jag har flugit speciellt mycket, kanske bara ett eller två hundratalet gånger men detta har jag varit med om 2 -3 gånger. I minst 2 av fallen så har det rört sig om en indikator på att en lastrumslucka inte blivit ordentligt stängd. Inget kritiskt, men man kan inte flyga på högre höjder om så är fallet. Problemet med vikten kan lösas genom att antingen cirkla runt en timme eller två, eller genom att dumpa bränsle. I samtliga fall så har man valt att dumpa bränslet trots att miljöförstöringen är större, för att spara tid och det bara för policyns skull.
    *Behöver jag nämna att flygbränsle innehåller en jäkla massa tillsatser av det mindre nyttiga slaget?*
    Ha D Gött!

    SvaraRadera