lördag 17 april 2010

Eld och rök


Läste lite i engelsk tabloidpress nu på morgonen. Där gnälldes det som så ofta på Island. England har ju stora ekonomiska krav på Island sen finanskrisen och nu har islänningarna dessutom mage att låta ett vulkanutbrott fördunkla livet för de stolta britterna.
Jag minns också fiskekriget mot island på 70-talet när england körde rena kolonialfasoner och cirklade runt ön med kanonbåtar. Monica Zetterlund sjöng Tage Daniels text om ni minns
"Först hota lilla Island och sen sno deras torsk
det är inte mod"
Nu gnälls det över att island kommer lindrigt undan medan det stolta Brittanien minsann står still.....vojne, vojne

"Dom är knepiga britterna" Sa redan den gamle Obelix och knackade sig på tinningen.

Kanske är det Völvans spådom från eddan som slår in:

Sol syns svartna
jord segnar i hav
strålande stjärnor
störtar från himlen
elden brusar
med bolmande rök
lågor slår höga
mot himlen själv.

Bilden föreställer mig och dottern nedanför vulkanen Hekla 2005

Ha det/Vinön

3 kommentarer:

  1. Völvans spådom från eddan, känns mer angeläget att bekymra sig om just nu...det är svårt att låta bli att känna en viss oro, med tanke på allt som händer överallt i världen...ja, jag syftar förstås på alla jordbävningar, tsunamis och vulkanutbrott...men det som tycks bekymra människor mest, är askmolnet, som förhindrar flygtrafiken...
    Men jag ska ju förstås inte ut och flyga...just nu:-)
    Ha en fin helg/A

    SvaraRadera
  2. En ordvits jag hittat på Facebook:

    Dear Iceland!We want to be payd back in cash, not with ash!

    SvaraRadera
  3. Hej K... en jätte fin blid på er två....Pratade precis med bästisen i London...o hon bekräftade att engelsmännen ger sig på Island i pressen...men själv känner jag stor sympati för islänningarna just nu..ekonomisk kris o vulkanutbrott...Håller nog med den gamle Obelix..att britter kan vara knepiga:)...P&K/I

    SvaraRadera