onsdag 2 december 2009

Religionsfrihet är grundlagsskyddad i alplandet....men

Efter framgången för minaretmotståndarna i Schweiz drar de nu igång namninsamlingar för folkomröstningar om totalt slöjförbud och förbud mot muslimska begravningsplatser......är det någon mer än jag som känner stanken av en trettiotalsrepris......pöbelhopar brukar som bekant aldrig få nog.....Schweiziska folkpartiet som driver dessa frågor är inget nytt populistiskt parti utan ett etablerat liberal/agrart parti som bildades 1917 i det för sin historiska tolerans mot oliktänkande kända landet.....Men det kan väl inte hända här Inte i Svedala 2009....

.............vi är väl trygga i vår tolerans och rasistpöbeln som härjar på nätet är väl inte representativ för oss.....eller kommer vi bli lika förvånade att det kunde hända som de 43 procenten som röstade nej i Schweiz blev.

Undrar vinön..

För övrigt undrar jag vad som hänt i Sverige den sista tiden.....det verkar inte längre finnas några Araber, Turkar, Iranier, Palestinier, Syrier, Assyrier, Somalier, Sudaneser, Irakier....mm....

Nu klumpas i debatten alla ihop till nån anonym massa som kallas muslimer och då är det per automatik hotfullt tydligen.....
I ett Sverige som individualiserats mer och mer finns det tydligen fortvarande grupper som det är okej att klumpa ihop...

4 kommentarer:

  1. Bunta ihop dom o slå ihjäl dom bara, som Lars Ekborg en gång sa.
    Badjävlarna, skåningarna, tjörnbönder, bandyhuliganer, pölsaätare, cyklister utan ljus, bilförare i hatt och ............ fan höll på att skriva P-bönner av bara farten, men är ju själv en sån sen man flytta ut ur stan.

    Skit samma, är ju redan ok att se ner på talibaner, turbanbärare och fundmentalistiska grupper. Så varför inte förenkla och fördömma alla som enligt vårt betterwisser beteende inte ser ut som oss, pratar som vi, har åsikter som stämmer med våra eller har våra värderingar helt ut. Bunta ihop å slå ihjäl dom bara!

    Fan va folktomt de skulle bli!

    Nepp dags att käka min helsvenska kebabpizza med indiska örtkryddor.

    Ha D Gött!

    SvaraRadera
  2. Hej K...Var kommer din siffra 43% ifrån?...Min uppfattning är att det var ca 46% som röstade i Schweiz...av dessa var det ca 25% som röstade mot..eller?..Kan kanske ses som en rätt normal siffra...när världen befinner sig i en ekonomisk kris..då stiger ju rädslan hos människor när det gäller olikheter som religon o kultur...Vi är rädda om vårt..eller hur??...men något som är positivt...är att det inte är unga människor som röstar emot..de som har en annan kultur o religon...de har mött en annan kultur o religon mycket tidigt i livet ..så det skrämmer dem oftast inte?...Utan det är den äldre generationen som är emot andra kulturer o religoner ..tyvärr...Idag tillhör jag förstås den en generation som inte växte upp men speciellt mycket invandrare...men andra kulturer o religoner skrämmer mig inte..för mig är alla välkommna hit o vi har alla samma värde som människor....Puss/Inger

    SvaraRadera
  3. Folktomt är trist Tord...liksom Sverige på 70-talet....Jag ryser när jag tänker på svenska småstäder på "den gamla goda tiden"
    K

    SvaraRadera
  4. Hej Inger 43% av de som röstade röstade nej och du har alldeles rätt i att det var ungefär 25% av folket som röstade för förbudet...det finns ju ett talesätt som säger att man "ska inte vara rädd för ondskan utan för de godas tystnad". Det blev väl alldeles extra tydligt i schweiz i helgen...och mig veterligen blev inte nazismen heller framröstad av en folkmajoritet utan plötsligt var man där...
    Jag förstår att människor blir rädda för det okända och just därför tänker inte jag vara tyst.
    Det var ju inte så många invandrare när jag växte upp heller...det var ju jag själv då förstås....puss på dig...försöker ringa dig men upptaget är det!!!

    SvaraRadera