onsdag 5 maj 2010

Bokslut..

Nu när jag tänker ändra inriktning på min blogg så avslutar jag det politiska med en sammanfattning.

Jag tycker verkligen att Sverige är ett av de bästa länderna i världen att leva i.

Vi är faktiskt ett av de mest jämlika länderna i världen både mellan könen och lönemässigt.

Sjukvården är för det mesta fantastiskt ordnad. jag har råd med de läkemedel jag behöver.

Yttrandefriheten är väldigt lite villkorad även i jämförelse med andra europeiska länder.

Min dotter går i en bra skola med engagerade lärare och hon trivs där.

Jag kan gå ner till vattnet nästan var jag vill utan att det står privat på en skylt som det faktiskt gör i de flesta andra länder jag varit i.

Jag har råd att gå på teater eller opera om jag verkligen vill därför att man i Sverige anser att kultur är så viktigt att det subventioneras annars skulle exempelvis en operabiljett kosta flera tusen. Alla gillar inte opera men får vara med att betala ändå...Precis som jag är med och betalar fotbollsplaner och hockeyhallar trots att jag i stort sett aldrig besöker dem.

Ja, listan kan göras nästan hur lång som helst om varför jag älskar detta land.

Sverige är ett land med en tradition och en idé om allas lika värde och om att jämlikhet och likartade villkor för människor är det som driver samhället framåt.
Likartade villkor ska ej förväxlas med likriktning. Även om många, företrädesvis borgerliga debattörer gärna gör det när de vill försvara ojämlikheten.

Det är när detta grundläggande börjar naggas i kanten som jag blir upprörd och ni får läsa mina osande bloggar.

Psykiatrin har ju varit en av de mest debatterade områdena de senaste åren. Här i Göteborg har man beslutat lägga ner Psykakuten på Sahlgrenska för att i stället hänvisa patienterna till vanliga vårdcentraler istället. Dessa vårdcentraler har själva sagt att de varken har kompetens eller resurser att ta hand om dessa patienter som ofta inte efterfrågar vård på kontorstid. Man slår sönder kompetens av någon obegriplig anledning. Det blir förmodligen inte billigare. Hoppas bara att vi slipper diskutera detta igen efter något obregriplig vansinnesdåd. Nu vet jag ju att de flesta psyksjuka inte är våldsamma utan lider i tysthet. Men det är ju när något spektakulärt händer som alla lovar resurser och dessemellan skär man ner istället.
Men här är det nog vi som är friska som måste säga ifrån.


Ett vanligt sätten att ta livet av sig i Göteborg är att hoppa ut från Älvsborgsbron. Nu ska de som mår riktigt dåligt hindras från att ta livet av sig genom att Älvsborgsbron får ett nytt hoppskydd.
Självklart tror jag inte kopplingen på något sätt är avsiktlig..Jag tror att det är ödets ironi.
Även om jag nu tänker ändra inriktning på min blogg kan jag nog inte låta bli att kommentera samtiden ibland.

Pelargonian mår fortfarande bra men har inte växt så mycket sen i morse..men jag återkommer.

Ha det/Vinön

5 kommentarer:

  1. Hej K...kul tycker jag att du ändrar inriktning..oj, vad vi ska prata Pelagonier i fortsättningen;)...Jag håller med dig om att Sverige är en av de bästa världar att leva i...vi har ett fantastiskt land på många sätt..vi har en otroligt bra sjukvård i vårt land...men när det ska sparas inom sjukvården är det oftast psykvården som får ta stryk...o det är oerhört tragiskt.. för det är ju just de människorna som oftast inte kan föra sin egen talan..o du har absolut rätt där att det är vi som är friska som borde sätt ner fötterna....nu verkar det som ni i GBG..kanske har värre en vi i STHLM..kanske beror på att vi är huvudstaden....eller??? P&K/I

    SvaraRadera
  2. Tycker det är synd att du slutar med politiska inlägg. Är ofta lite av huvudet på spiken och ofta tänkvärt. Får väl hoppas att du *glömmer dig* ibland.
    Vad det gäller psykvården och nedläggningen av akuten på Sahgrenska så kan jag bara må dåligt av det.
    Har ju varit där som medföljare till en närstående och sett hur människor i otroligt stor nöd har ramlat in framåt småtimmarna. Människor som sett denna akut som den sista hållplatsen innan Älvsborgsbron. Detta skall dessutom ses mot det att många depp-mediciner dras in och skall ersättas av terapi (oxå förlagd på dagtid).
    Skall det sättas hoppskydd på alla byggnader och broar över 30 m tro? Undrar om det finns rejäla hoppskydd på den nya lodräta karusellen som skall sättas upp vid operahuset.

    SvaraRadera
  3. Även jag håller dig att vi har det så bra i Sverige .Håller även med om att vi som är friska MÅSTE hjälpa dom som är sjuka och Svaga
    Även om Sverige är fantastisk så måste vi vara Friska för att orka med att vara sjuka
    det är då Storebror kliver på oss och trycker ner oss som en liten lort

    Ha det gott med dina Pelargoner

    mabno

    SvaraRadera
  4. Ska bli spännande att läsa vad dina bloggar kommer att handla om, i fortsättningen:-)...men jag har mycket svårt att tro, att de enbart kommer att handla om pelargoner:-)))
    I övrigt delar jag din uppfattning, om att vi lever i ett fantastiskt land...som i och för sig, skulle kunna bli ännu mer fantastiskt...på vissa områden:-)
    Ha det gott/A

    SvaraRadera
  5. Tack alla ni för kommentarerna..får väl se vad som händer med politiken...fast den kanske klarar sig utan mig. Det gör nog inte Pelargonian
    Kram/Vinön

    SvaraRadera