söndag 16 maj 2010

Konsekvens..tack!!!

Lars Vilks har helt rätt. Man har rätt att kränka människor. Man har rätt att låta sitt dåliga omdöme lysa över nejden. Han ska till och med skyddas av staten när han utövar denna rätt. Yttrandefrihetens uppgift är inte primärt att stryka människor medhårs.

Man måste hålla isär Vilks rätt att göra det han gör och frågan om huruvida det var rätt att göra det.

Att jag personligen inte har mycket till övers för hans grumliga generaliseringar av miljarder människor har inget med saken att göra.

Jag har personligen svårt att förstå hans som det verkar outgrundliga längtan efter att bli Sveridemokraternas egen lilla martyr.

I Vetlanda har frikyrkopredikanten Holger Nilsson uppmanat till bokbål av Jonas Gardells böcker. Han vill också att Gardell ber om ursäkt för att han trampat på Nilssons kristendom.

Skillnaden i uppmärksamhet i bloggvärlden är enorm. Medan Vilks hyllas på alla så kallat "politiskt inkorrekta" hemsidor så är tystnaden total när det gäller hoten mot Gardell.

Fast det är klart att stoppa bokbål mot oliktänkande och tolerans gentemot homosexuella är väl inget de så kallat politiskt inkorrekta gjort sig kända för att kämpa för.
Konsekvens är väl inte heller något av deras adelsmärken.

Personligen anser jag att yttrandefriheten är helig vem det än gäller..

Ha det/Vinön
PS. På grund av bristande solsken har jag fullt sjå med att hålla liv i mina pelargonior. Plockar av rostiga blad varje dag...Kom nu sol!!!
DS.

7 kommentarer:

  1. Man måste snacka med blommjäklarna åsså! Har hört det från en säker källa.

    Nu har tom mina plastblommor torkat ut, Tappar blad, gulnar och hela köret. Trodde det inte var möjligt, men så är det.

    Ha D Gött!

    SvaraRadera
  2. Hej Vinön! Man kan undra vad som driver Vilks att fortsätta - inte någon självbevarelsedrift i alla fall! Blommor är mera oskyldiga och kan inte säga ifrån om de får för mycket vatten och för lite sol. Jo de kan ju alltid gulna! :-)
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  3. Ja du Tord du är ett strå vassare än jag om du lyckas ta död på plastblommor..:)
    Ha det du med!

    SvaraRadera
  4. Hej Krikonet ja man kan ju undra vad som driver honom. Jag tror att vi alla fattat poängen nu att det går att reta upp människor...Så han kanske skulle försöka sig på något nytt, något han aldrig gjort, som konst till exempel..:)
    Ha det du också/Vinön

    SvaraRadera
  5. Hej K...Så klart tycker jag att yttrandefriheten är så viktig..men när det gäller Lars Vilks...så tycker jag nog att han är en obehaglig person..men tyvärr så har han bara ritat o sagt saker som han får..o tyvärr tror jag inte att han kommer att sluta.."med sin konst"....mina pelagonier har fått mycket sol i ett 25 gradigt Sthlm idag:)))P&K/I

    SvaraRadera
  6. Klart han får säga vad han vill...synd bara att det är så svårt att slippa höra på/om honom...:)
    P&K/Vinön

    SvaraRadera
  7. Konst och politik hör ihop, dvs konsten driver liberalismen framåt. Det har den gjort sedan många hundra år tillbaka. Det är på tiden att det rörs om i grytan! Vilks har gjort detta och med sitt eget liv som insats!!

    SvaraRadera