fredag 7 maj 2010

Gott och blandat..

Idag var det verkligen svinkallt när jag promenerade till jobbet. Det blåste iskalla rutiga kalsonger och det kändes kallare än någon gång i vintras. Inte mycket till sol heller. Så inte mycket att rapportera på pelargoniefronten men den verkar må bra i alla fall.
Ska en Pelargon vara ständigt fuktig eller ska den torka mellan vattningarna???

I morgon är det dags för årets första lisebergsbesök. Ska dit med en kille jag är kontaktperson för. Så det blir till att ställa in sig på att åka alla attraktionerna. Jag har dock förvarnat honom om att något Uppskjutet eller Fritt fall blir det inte tal om för min del. Har lovat att fotografera honom från säker mark. Bara att hoppas att det är lite varmare i morgon och inte alltför mycket regn.
Men det blir säkert jättekul.

I mitt inlägg "Alla ska med" kan några ha fått intrycket att jag anser att vanliga människor som har sina pengar i aktiefonder är hänsynslösa kapitalistiska finanshajar.
Det anser jag alltså inte. Jag anser att var och en ska få göra vad den vill med sina pengar. Och det var just detta som inlägget handlade om. Jag har inga problem med att människor tjänar pengar på sina aktier.
Att kritisera detta är lika dumt som när vissa borgerliga politiker hoppar på Lars Ohly för att han bor i bostadsrätt samtidigt som han pläderar för hyresrätter.

Vad en finanshaj är för något det har vi fått lära oss under finanskrisen. Det är ju sådana som gör vad de vill med andras pengar och kommer undan med det.

Jag skulle förstås kunna skriva om att privatiseringsivrarna i alliansen alltid motiverar privatiseringar med ökad konkurrens och lägre priser och att småföretagande ska gynnas. Så man sålde Apoteket till fyra stora aktörer och några små och nu har en av de stora köpt en av de små. Väntar samma utveckling där som i den privatiserade vården där de små köps upp av multijättar? Apoteket har bara varit privatiserat i 2 månader!!
På receptbelagda mediciner har priset ökat med i genomsnitt 11% på samma tid. Heja Mats Odell!!
Jag skulle förstås kunna skriva om detta. Men fasiken jag har ju slutat med politik.

Ha det/Vinön

4 kommentarer:

  1. Egentligen...är ju hela samhället och allt som sker omkring oss, politik...i slutänden...
    Är man då en engagerad människa...tror jag, att det är svårt, att helt undvika, att se saker utifrån ett politiskt perspektiv...
    Bättre lycka nästa gång...med att försöka undvika...politiken:-)))
    Hälsar A, från ett kylslaget Sörmland...

    SvaraRadera
  2. Hej K...att strunta i politiken..skulle inte vara du...men kanske kan du blanda pelagonian o politiken:))...ser iaf fram emot att oxå få läsa om pelagonians..framfart...hur den ska vattnas är jag osäker på...ska fråga lillasyster idag...men tro inte att den ska vara blöt om fötterna:)...Ha det bäst idag..P&K/I

    SvaraRadera
  3. Har gått över till plastblommor, är det enda som överlever här. Vad det gäller rabatter o sånt så har jag bestämt mig. Det skall bli buskar i stället. Kan inte se skillnad på vad som är vad. Så allt som inte har blommor, när jag ansar, åker bort som ogräs.

    När jag nu ansar alltså!

    SvaraRadera
  4. Jomenvisst fan kan man bli trött på polotiken! Inte konstigt alls. Men man blir ju trött högst sisådär 14 dagar. Sen blir man förbannad igen ...
    Så inkompetenta politiker vi har, som aldrig låter oss pusta ut och tycker att (nästan) allt är bra. Mitt i alltihopa är ju pelargoniornas välbefinnande viktiga; hur man kan driva fram ultimata blomning under säsongen. ... ungefär som politik: driv allting till sitt yttersta, urlaka och släng.

    SvaraRadera